Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.Læs mere om cookies

Nationalparkskibet

Ca. 80 % af Nationalpark Vadehavet består af søterritorium. Nationalparkskibet har til formål at bringe dette areal tættere på Vadehavets beboere, samt at løse en række praktiske opgaver for nationalparken.

NPV-skib-stregtegning-NPV-farver

Beslutningen om at bygge et multifunktionelt nationalparkskib blev søsat i 2012, bl.a. for at synliggøre nationalparkens store maritime værdier og kulturhistorie. Ideen er, at det kan anvendes til mange forskellige aktiviteter i Nationalpark Vadehavet.

Specialdesignet

Skibet er et motorskib specialdesignet til brug i Nationalparken. Inspirationen til skibets udformning kommer fra en kuf, som er en traditionel skibstype fra (især) den hollandske del af Vadehavet. En kuf kendetegnes ved blandt andet at have et lavt skrog og et fyldigt for- og agterskib. Nationalparkskibet har derfor en flad og ekstra forstærket bund, så det kan manøvrere i det meste af Vadehavet og stilles på grund ved lavvande. Da skibet også kan sejles op af åerne og ind til Ribe og Varde, er det et meget lavt skib, så det vil kunne passere under broerne. Skibet kan sejles af to til fire personer og kan medbringe op til 12 gæster. Det er ikke tanken, at skibet skal tjene som turbåd, idet de gældende regler vil gøre noget sådant meget vanskelige.

Fleksibelt

For at skibet kan benyttes til de mange forskellige aktiviteter, Nationalpark Vadehavet har i tankerne, er der indrettet et såkaldt ’flexrum’ i skibets dækshus. Flexrummet kan efter behov indrettes til blandt andet:

  • Undervisningslokale for områdets formidlere når skibet ligger tørlagt på vaden
  • Udstillingsrum når skibet ligger ved kaj
  • Forskningsplatform til for eksempel undersøgelser af Nationalpark Vadehavets dyreliv
  • Mødelokale/kontor i forbindelse med projekter, repræsentationsmøder, m.m.

I dækshuset er der også et toilet, samt et pantry med køleskab og kogeplader/komfur, så det er muligt at tilberede lette måltider.

Da Nationalpark Vadehavet samarbejder med Vadehavets Vagerlag og Søfartsstyrelsen om at afmærke nationalparkens rekreative sejlruter, kan der monteres en marinekran, så sømærker (vagere) kan håndteres.

Hvor, hvornår og hvordan?

Nationalparkskibet er bygget af Rudkøbing Bådebyggeri og Riggerværksted og blev leveret i foråret 2016. Selve skibet kostede ca. 3,9 mio. kroner, hvor Fiskeri LAG Tønder har bevilliget 1.2 mio. til projektet. SE i Esbjerg sponsorerer nationalparkskibet med 700.000 kroner og Blue Water med yderligere 500.000 kroner.

Skibets hjemhavn er i Ribe, ved Kammerslusen om sommeren og ved Skibbroen om vinteren. Skibet sejles af et korps af frivillige skippere og gaster.

Frivillige skibsførere søges

Er du en erfaren skipper og kunne du tænke dig at hjælpe Nationalpark Vadehavet med at bemande nationalparkskibet, så kontakt projektkonsulent Sara Lindholt og hør om mulighederne.

Læs mere her

NPV skibet stregtegning 1
NPV skibet stregtegning 2

Hoveddimensioner

Længde overalt 15,88 m
Længde målt i dæk for måling L1 14,98 m
Bredde 4,80 m
Sidehøjde til hoveddæk midtskibs 1,20 m
Højde på dækshus 2,50 m
Dybdgang 0,875 m
Tonnage 19 GT
Motoreffekt 220 HP
Fart 7 knob

 

Bemærk! Dette indhold kræver cookies for at blive vist korrekt.
Læs mere om cookies
LAG Logobjaelke til Skibet

Nationalparkplanen

Målsætning 5: Mulighederne for friluftsliv, naturoplevelser og kulturhistoriske oplevelser skal styrkes.

Målsætning 8: Naturvejledning og formidling af nationalparkens landskab, natur- og kulturhistoriske værdier og friluftsmæssige muligheder skal styrkes og udvikles i samarbejde med lokale aktører. Det skal ske gennem udbygning og koordinering af aktiviteter, etablering af servicefunktioner og faciliteter.

Kontakt

Nationalpark Vadehavet Sara Lindholt

Sara Lindholt

Title: Projektkonsulent
Nationalpark Vadehavet
Telefon: 72 54 36 81
Nationalpark Vadehavet Alette Houman Dyhrfjeld WIDE

Alette Houman Dyhrfjeld

Title: Sekretær og frivilligkoordinator
Havnebyvej 30, 6792 Rømø
Telefon: +45 72 54 36 34

Relaterede projekter: