Nationalparken har fået 23 nye partnere

15-11-2018

Tilslutningen til Nationalpark Vadehavets partnerprogram stiger støt. I alt tæller det nu 181 virksomheder, foreninger, institutioner m.v. fra de fire vadehavskommuner.

Fordelt på to hold har de 23 nye nationalparkpartnere netop gennemført et tre timers kursus, som introduktion til Vadehavet, nationalparken, verdensarven m.v. Her ses deltagerne på hold 2. Foto: John Frikke

 

”Nationalparkens partnerprogram har vokseværk”. Sådan skrev vi her på hjemmesiden for et år siden, efter at 15 nye nationalparkpartnere netop var kommet til. Og vokseværket er fortsat her i 2018: 23 nye partnere fra hele vadehavsområdet er netop blevet optaget, og dermed når vi op på i alt 181. Det er rekord.

- Fra Nationalpark Vadehavets side er vi meget tilfredse med denne udvikling. Ud fra meningsmålinger ved vi, at et stigende antal borgere i vadehavsområdet bakker op om og er stolte over nationalparken, og i forlængelse heraf er det glædeligt, at der også er en støt stigende interesse blandt lokale virksomheder, foreninger, institutioner m.v. for at blive en del af det netværk, som partnerprogrammet udgør, siger kommunikationskonsulent Jens L. Hansen, der har ansvaret for Nationalpark Vadehavets partnerprogram.

- Ved at blive en del af partnerprogrammet støtter partnerne op om nationalparken, dens værdier og arbejde, og samtidig viser det, at de ser muligheder i partnerskabet, som de kan bruge positivt i forhold til deres egen virksomhed og opgaver, tilføjer Jens L. Hansen.

Åbent for alle – og gratis

Nationalpark Vadehavets partnerprogram er åbent for virksomheder, organisationer, foreninger, museer og andre institutioner m.v., der er med til at skabe indhold i nationalparken, eller hvor nationalparken kan bidrage med fagligt indhold til deres virksomhed.

Pengemæssigt set er det gratis at være partner, men man skal være indstillet på at bruge noget tid på partnerskabet, og man skal opfylde nogle få, enkle krav. Blandt andet skal man som partner deltage i et årligt heldagsarrangement, hvor man får opdateret sin viden om nationalparken, hører forskellige faglige indlæg, deltager i workshops, kan lave netværk med andre partnere med mere. Man forpligter sig også til at bidrage til at synliggøre nationalparken, bl.a. på sin egen hjemmeside, og nye partnere skal desuden deltage i et introduktionskursus af tre timers varighed.

Til gengæld får partnerne mulighed for at bruge partnerskabet med nationalparken og dens logo i deres markedsføring. De får også mulighed for at komme på forskellige kurser, deltage i udviklingsprojekter m.v.

De 23 nye partnere:

Økotopen, Bramming; Ribe Katedralskole; Foreningen Skøgum, Ribe; Frivilligforeningen Træfpunkt Sædding; Fanø Skibsfarts- og Dragtsamling; Foreningen Fannikerdagen; Sønderho Havn Støtteforening; Foreningen Everten Rebekka af Fanø; SB Consulting; Ren Strand Fanø; Fanø Østersfestival; Design Gitta Foldberg, Fanø; FanøPlus Oplysningsforening; Fanø Night & Stay; Nationalmuseets Kommandørgård, Rømø; Ballum Landsbyforening; Højer Art Jam; Ballum Landsbyforening; Tønder Kommunes Biblioteker; Grundejerforeningen Småfolksvej, Rømø; Ballum Naturklasse; Galleri MB Art Løgumkloster og Enghavegård Osteri og Gårdbutik, Billum.

Fire af de nye partnere på introduktionskursus den 6. november. Fra venstre Anne-Kirstine Geertsen, FanøPlus Oplysningsforening; Peter Michelsen, Ren Strand Fanø; Hanne Sørensen, Tønder Kommunes Biblioteker; og Jes Hjort-Malmberg , Økotopen, Bramming. Foto: John Frikke