I påsken blev gæster på Fanø mødt af klistermærker med QR-koder og et billede af sælen Waddi. Scanning af QR-koden aktiverer en avatar med navnet Waddi på gæstens mobiltelefon og åbner et chatvindue, hvor gæster kan spørge om alt fra cykeludlejning til gode naturoplevelser og restaurantbesøg. Svarene formuleres via kunstig intelligens, og Waddi er den første af sin slags i verden.
Med informationer om bl.a. vejr, mobil, højvandskalender, trafik, observationer, arrangementer, billetsalg kan gæsterne på øen få forslag til gode naturoplevelser, guides der hen, hvor der er mindre trængsel og få gode råd til bæredygtig opførsel på øen.
Plads til forbedringer
Allerede på færgen blev gæsterne mødt af klistermærker med billede af Waddi og QR-koder til scanning. Rundt om på øen på udsigtspunkter, ved sommerhusudlejninger og i dagligvarebutikker var der også klistermærker med QR-koder. Gæsterne blev også præsenteret for Waddi i avisannoncer og på Google og Facebook.
Gæsterne tog godt imod ai-assistenten, og der blev stillet flere end 600 spørgsmål til Waddi i de ti dage, testen kørte. De fleste var spørgsmål til oplevelser på øen. Nogle var af en mere drillende karakter, med det formål at få assistenten ud på tynd is. Begge typer spørgsmål er meget relevante i en test af et nyt system. Nogle af svarene som Waddi gav, var rent volapyk, hvilket skyldes, at der er tale om en Beta-version – altså en testversion, der stadig er under udvikling.
“GÆST: Kan man se sæler i Nordby? WADDI: Ja, på Fanø ved Nordby og Sønderho kan man se sæler. Når du besøger området, husk at nyde det med respekt for det lokale dyreliv og miljø. Det er vigtigt at holde en sikker afstand og undgå at forstyrre sælerne. Lad os alle sammen gøre vores bedste for at minimere forstyrrelser og holde området rent under vores besøg.”
Spørgsmål og svar fra testen på Fanø
Kilde: NTT DATA
De næste versioner
Med erfaringer fra testen i påsken arbejdes videre med at udvikle ai-assistenten Waddi. Der skal endnu mere relevant data ind om oplevelser og tilbud på Fanø, og der skal kobles flere datakilder på assistenten. Samtidig udvikles sprogmodellerne bag den kunstige intelligens med stor fart, hvilket sikrer, at assistenten i fremtiden vil kunne give mere relevante og intelligent svar på gæsternes eget sprog.
Der arbejdes også med nye funktioner – bl.a. en bannerfunktion, der aktiveres ved udvalgte spørgsmål. Hvis gæsten spørger til gode spisesteder, kan et banner med teksten ’de fleste spisesteder er fyldt op, men der er stadig få ledige borde på Restaurant Ambassaden’ poppe op som en del af Waddis svar.
En anden funktion, der arbejdes på, er et forecast af antal besøgende – det er en funktion, der kan hjælpe de lokale turismeaktører med at planlægge deres daglige drift.
Testen fortsætter på Fanø sommeren over. Målet er at brede ai-assistenten og begrebet ’green nudging’ ud i hele nationalparkens område i løbet af de næste par år.
“GÆST: Tell me a joke? WADDI: It looks like I couldn't find a joke in the retrieved information. Let me try again to find a humorous response for you! It seems that I'm unable to provide a joke at the moment. If you have any other questions or need assistance with anything else, feel free to ask! ”
Spørgsmål og svar fra testen på Fanø
Kilde: NTT DATA
Skal fremme bæredygtig adfærd
Antallet af gæsteovernatninger ved Nationalpark Vadehavet stiger hvert år. Skuldersæsonerne får flere gæster, og den ekstreme sommervarme ved Middelhavet sender klimaturister i vores retning. Alle prognoser fortæller om endnu flere gæster de kommende år.
Siden Corona har vi oplevet et større tryk på de populære feriedestinationer. Lokalbefolkningen mærker det øgede gæstetryk, og flere steder italesætter beboerne overturisme, slid på naturen og trafikale udfordringer.
Naturen mærker det også. Mængden af gæster i naturen vokser. Hvor der tidligere kun færdes lokale, møder man nu gæster, der ønsker at bruge og opleve vores fantastiske natur.
Derfor arbejder ai-assistenten med både visitor management og code of conduct. I svarene på gæstens spørgsmål forsøger assistenten at guide derhen, hvor der er plads og færre gæster. Og der er indbygget råd til, hvordan gæsten opfører sig som en ansvarlig gæst.
Mere om projektet Green Nudging
Projektet Green Nudging udvikles i et samarbejde mellem Fanø Kommune, Destination Vadehavskysten, NTT DATA og Nationalpark Vadehavet. Ai-assistenten Waddi giver – via QR-koder og mobiltelefon – gæsterne bedre oplevelser på Fanø og samtidig ’nudger’ de besøgende til en mere bæredygtig adfærd.
Læs hele projektbeskrivelsen her.
Projektpartnere
NTT DATA Business Solutions (projektansvarlig)
Nationalpark Vadehavet (projektansvarlig)
Destination Vadehavskysten
Fanø Kommune