Kontakt Nationalpark Vadehavet
Nationalpark Vadehavet
Sekretariatet
Havnebyvej 154
6792 Rømø
Telefon: +45 72 54 36 34
Mail: vadehavet@danmarksnationalparker.dk
EAN nr.: 5798000860674
CVR.nr.: 34372098
Bestyrelsen
Nationalpark Vadehavet har en bestyrelse på 15 medlemmer, som alle er udpeget af miljøministeren. Bestyrelsen, råd og udvalg betjenes af sekretariatet på Rømø, som varetager det daglige arbejde.
- Formand: Flemming Just
- Næstformand: Esbjerg Kommune: Henning Ravn
- Varde Kommune: Sandie Eis Ravn
- Fanø Kommune: Mille Renée Larsen
- Tønder Kommune: Karen Inger Refslund Andersen
- Danmarks Naturfredningsforening: Inger Jensen
- Friluftsrådet: Birgitte Looff Schmidt
- Landbrug & Fødevarer: Esther Hoftijzer
- Dansk Ornitologisk Forening: Boris Schønfeldt
- Danmarks Jægerforbund: Jan Holm
- Danmarks Sportsfiskerforbund: Henning Haahr Pedersen
- Digelagene: Morten Sextus
- Naturstyrelsen: Peder Bach Thøgersen, Skovrider
- Nationalparkrådet: Jens Lorenzen
- Nationalparkrådet: Anne Marie Ludvigsen
Møder, referater og forretningsorden for bestyrelsen
- 19. februar 2025 - Bestyrelsesmøde
- 13. maj 2025 - Bestyrelsesmøde
- 24. september 2025 - Bestyrelsesmøde
- 5. oktober 2025 - Ekskursion bestyrelse og råd
- 3. december 2025 - Bestyrelsesmøde og fællesmøde med rådet
Bestyrelsesmøde 4. december 2024
Bestyrelsesmøde 24. september 2024
Bestyrelsesmøde 20. februar 2024
Bestyrelsesmøde 4. december 2023
Bestyrelsesmøde 21. september 2023
Overdragelsesmøde 22. juni 2023
Bestyrelsesmøde 22. februar 2023
Bestyrelsesmøde 8. december 2022
Bestyrelsesmøde 15. september 2022
Bestyrelsesmøde 24. februar 2022
Bestyrelsesmøde 8. december 2021
Bestyrelsesmøde 22. september 2021
Tidligere referater kan rekvireres på vadehavet@danmarksnationalparker.dk
Forretningsorden for bestyrelsen for Nationalpark Vadehavet
Bestyrelsen
§1. Bestyrelsen udgøres af en formand og et antal medlemmer udpeget af miljøministeren efter indstilling fra myndigheder, organisationer og det lokale nationalparkråd, jf. nationalparklovens § 12.
Stk. 2. Bestyrelsen udpeges for en periode på 4 år. Genudpegning kan kun ske én gang. Hvis formanden eller et medlem afgår i utide, udpeges afløseren for den resterende periode, jf. nationalparklovens § 12.
§2. Bestyrelsen vælger af sin midte en næstformand.
§3. Bestyrelsen træffer sine beslutninger på møderne.
Stk. 2. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 2/3 af bestyrelsen og formand, eller næstformand i dennes fravær, er til stede.
Stk. 3. Afgørelser træffes efter fælles grundige drøftelser. Ved stemmelighed er formandens stemme afgørende.
Stk. 4. Bestyrelsen kan dog træffe afgørelser ved skriftlig – herunder også elektronisk – votering. Dette gælder dog ikke i spørgsmål om ændringer i forretningsordenen og budgetgodkendelse.
Bestyrelsesmøder
§4. Bestyrelsen afholder mindst 4 møder om året, idet det tilstræbes at holde flest møder i begyndelsen af bestyrelsens funktionsperiode.
Stk. 2. Møderne indkaldes af formanden. Indkaldelse kan ske med elektronisk post.
Stk. 3. Formand og sekretariat udarbejder dagsorden med tilhørende mødemateriale til brug for bestyrelsens møder.
Stk. 4. Indkaldelse og skitse til dagsorden fremsendes så vidt muligt 3 uger før mødet sammen med opfordring til at foreslå yderligere punkter inden 1 uge. Endelig dagsorden og mødemateriale skal så vidt muligt være bestyrelsens medlemmer i hænde senest 1 uge før mødedatoen.
Stk. 5. Bestyrelsen afholder sine møder fysisk, men møder vil om nødvendigt kunne afholdes helt eller delvist virtuelt (hybridt). Med hybridt menes, at et eller flere af bestyrelsens medlemmer kan deltage virtuelt i mødet, mens de øvrige er fysisk tilstede.
§5. Formanden drager omsorg for, at der udsendes referat over bestyrelsens drøftelser og de tagne beslutninger så vidt muligt senest 1 uge efter mødet.
Stk. 2. Hvis et mindretal ønsker det, skal referatet indeholde en begrundelse for mindretallets afvigende opfattelse. Begrundelsen affattes af formanden eller i dennes fravær næstformanden efter samråd med mindretallet.
Stk. 3. Skriftlige bemærkninger eller ændringsforslag til referatet skal fremsendes til sekretariatet så vidt muligt senest 10 dage efter modtagelsen, hvorefter udkast til foreløbigt referat kan offentliggøres på nationalparkhjemmesiden.
Stk. 4. Endelig godkendelse af referatet sker på det efterfølgende møde efter ændringsforslag er modtaget sammen med dagsordenen.
Øvrige regler.
§6. Nationalparkfondens virksomhed er omfattet af de forvaltningsretlige regler, herunder forvaltningsloven, lov om offentlighed i forvaltningen og lov om behandling af personoplysninger.
§7. Medlemmer skal oplyse formanden om evt. inhabilitet. Bestyrelsen træffer afgørelse om, hvorvidt et medlem ikke kan deltage i behandlingen af den konkrete sag grundet inhabilitet.
§8. Bestyrelsens møder er ikke åbne for offentligheden. Dagsorden og referat godkendes og offentliggøres herefter på nationalparkhjemmesiden.
Stk. 2. Bestyrelsen kan beslutte, at kun formanden udtaler sig om en sag, som har været behandlet af bestyrelsen.
Formandens og sekretariatets opgaver
§9. Formanden og sekretariatet kan på bestyrelsens vegne afgøre sager i forbindelse med den daglige drift, herunder indsendelse af projektansøgninger, indgåelse af aftaler med lodsejere eller erhvervsdrivende, kontakt med myndigheder eller besvarelse af henvendelse fra borgere.
I væsentlige sager skal forløbet gennemgås på det næstkommende bestyrelsesmøde.
§10. Budget fremlægges af formanden og godkendes inden regnskabsårets begyndelse.
Stk. 2. Der udarbejdes perioderegnskaber på minimum kvartalsbasis, der udsendes til bestyrelsen til brug for bestyrelsens møder.
§11. Bestyrelsen ansætter efter indstilling fra formanden, sekretariatsleder og øvrige sekretariatsmedarbejdere og træffer beslutning om ansættelsesvilkår.
§12. Nærværende forretningsorden er vedtaget af bestyrelsen på bestyrelsesmødet den 9. maj 2022.
Stk. 2. Forretningsordenen kan på ethvert tidspunkt ændres af bestyrelsen, jf. § 3, stk. 2.
Rådet
Til at rådgive bestyrelsen i større sager, eller sager af principiel karakter, har bestyrelsen et råd med 31 medlemmer, som er bredt udvalgt fra en række organisationer, foreninger og 13 repræsentanter fra lokalområder i de fire vadehavskommuner.
- Jens Lorenzen, Formand for rådet, Ribemarsken
- Steffen Steffensen, Næstformand for rådet, Vadehavets Bådklubber
- Danmarks Fiskeriforening: Pau Schramm
- Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse: Thomas Bo Sørensen
- Region Syddanmark: Poul Erik Jensen
- Erhverv - Business Esbjerg: Troels Larsen
- Turisme- og oplevelseserhverv: Hans Peter Folmann
- Lokalarkiverne: Jytte Knudsen
- Rådgivende Udvalg for Tøndermarsken: Jens Møller
- Aarhus Universitet, Ecoscience: Thomas Bregnballe
- Rådgivende Udv. for Vadehavet: Niels Fischer-Nielsen
- LAG Haderslev/Tønder: Johanne Marie Ludvigsen
- LAG Fanø/Varde: Preben Friis-Hauge
- Vadehavets FormidlerForum: Bente Krog Bjerrum
- FLAG Vestjylland: Ole Jacobsen
- Museerne i vadehavsområdet: Anne Marie Ludvigsen
- Dansk Botanisk Forening: Søren Vinding
- GEUS: Verner Brandbyge Ernstsen
- Vadehavskunstnerne: Daisy Dahl
- Skallingen, Ho og Oksbøl: Bente Rasmussen
- Varde Ådal: Hans Julius Jakobsen
- Fanø: Torben Korsgaard
- Fanø: Julie Aalund Sørensen
- Marbækområdet: Carsten Mathiesen
- Marsken omkring Sneum Å: Kurt Aakjær
- Ribemarsken: Kent Rygaard
- Mandø: Poul Erik Fredskild
- Rømø: Christiane Terhart
- Rømø: Henrik Manø Stenrøjl Kristensen
- Tøndermarsken: Kurt Schmidt
- Tøndermarsken: Anette Liljensøe
Møder, referater og forretningsorden for rådet
- 17. marts 2025 - Rådsmøde
- 11. juni 2025 - Rådsmøde
- 5. oktober 2025 - Ekskursion bestyrelse og råd
- 21. oktober 2025 - Rådsmøde
- 3. december 2025 - Fælles bestyrelses- og rådsmøde
Råds- og bestyrelsesmøde 4. december 2023
Tidligere referater kan rekvireres på vadehavet@danmarksnationalparker.dk
Forretningsorden for Nationalparkrådet for Nationalpark Vadehavet
Nationalparkrådet
§1. Nationalparkrådet udgøres af repræsentanter fra følgende organisationer og områder:
Danmarks fiskeriforening, Turisme- og oplevelseserhverv, Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse, Erhverv Business Esbjerg, Vadehavets formidlerforum, Vadehavets bådklubber, Region Syddanmark, Museerne i Vadehavsregionen, Det rådgivende udvalg for Tøndermarsken, Det rådgivende udvalg for vadehavet, DMU, GEUS, Dansk botanisk forening, Vadehavskunstnerne, De lokalhistoriske arkiver, LAG Fanø/Varde, LAG Haderslev/Tønder, LAG Fiskeri, Tøndermarsken 2, Rømø 2, Mandø 1, Ribe marsken 2, Fanø 2, Marbæk 1, Varde Ådal 1, Ho/Oksbøl 1, Sneum marsken 1
Nationalparkrådet er nedsat af bestyrelsen for nationalparken, jf. nationalparklovens § 16.
Stk. 2. Nationalparkrådet udpeges for en periode svarende til bestyrelsens funktionsperiode. Hvis et medlem afgår i utide, udpeger den pågældende organisation/område en afløser for den resterende periode.
§2 Nationalparkrådet vælger af sin midte en formand og næstformand.
Stk. 2. Nationalparkrådet indstiller af sin midte kandidater til 2 medlemmer af nationalparkens bestyrelse. Jvf. Lov om nationalparker § 12 og Ministerens udpegningsbrev af 8. februar 2011.
§3. Nationalparkrådet vedtager sine udtalelser på møderne.
Nationalparkrådsmøder
§4. Nationalparkrådet mødes på opfordring af nationalparkens bestyrelse. Og afgiver råd i større sager og sager af principiel karakter. Det forventes at der er en mødefrekvens på ca. 4 møder om året. Rådet kan af egen drift fremsætte synspunkter og forslag overfor bestyrelsen.
Stk. 2. Møderne indkaldes af formanden. Indkaldelse kan ske med elektronisk post.
Stk. 3. Formand og sekretariat udarbejder dagsorden med tilhørende mødemateriale til brug for Nationalparkrådets møder.
Stk. 4. Indkaldelse med dagsorden fremsendes så vidt muligt 2 uger før mødet.
§5. Formanden drager omsorg for, at der udsendes referat over Nationalparkrådets drøftelser og de vedtagne udtalelser så vidt muligt senest 1 uge efter mødet.
Stk. 2. Udtalelser skal afspejle de holdninger der er i rådet, så bestyrelsen får så nuanceret et billede som muligt af de forhold, det ønsker belyst.
Stk. 3. Skriftlige bemærkninger eller ændringsforslag til referatet skal fremsendes til sekretariatet senest 10 dage efter modtagelsen. Forslag til ændringer af referat indskrives i referatet, som godkendes på næste rådsmøde.
Øvrige regler.
§6. Nationalparkrådets møder er ikke åbne for offentligheden. Dagsorden og referat offentliggøres på nationalparkhjemmesiden.
Forretningsordenens gyldighed
§7. Nærværende forretningsorden er vedtaget af nationalparkbestyrelsen på bestyrelsesmødet den 21. august 2019.
Stk. 2. Forretningsordenen kan på ethvert tidspunkt ændres af bestyrelsen eller af nationalparkrådet. Ændringer foretaget af nationalparkrådet, skal efterfølgende godkendes af bestyrelsen.
Fagligt funderede udvalg
Nationalparken har fagligt funderede udvalg, som rådgiver bestyrelsen.
Forskningsudvalg
- Birgit Olesen, Biologisk Institut - Akvatisk biologi, Aarhus Universitet
- Bodil Stilling Blichfeldt, Institut for Medier, Design, Læring og Erkendelse, Syddansk Universitet
- Egon Bjørnshave Noe, Institut for Sociologi, Miljø- og Erhvervsøkonomi, Syddansk Universitet
- Inger Jensen, Nationalpark Vadehavets bestyrelse
- Karsten Laursen, Institut for Ecoscience - Faunaøkologi, Aarhus Universitet
- K. Thomas Jensen, Biologisk Institut - Akvatisk biologi, Aarhus Universitet
- Magnus Wahlberg, Syddansk Universitet, Biologisk Institut
- Mikkel Fruergaard, Københavns Universitet, Institut for Geovidenskab
- Niels Jepsen, DTU AQUA, Sektion for Ferskvandsfiskeri og -økologi
- Morten Pedersen, Museum Sønderjylland
- Xenia Salomonsen, Nationalpark Vadehavet - sekretær for udvalget
Kommissorium for Nationalparkfond Vadehavets Forskningsudvalg
Vedtaget af Bestyrelsen for Nationalpark Vadehavet 24. februar 2022
Oprettelse
I henhold til Lov om Nationalparker skal Nationalparkfond Vadehavet arbejde med natur og landskab, kultur og kulturhistorie, friluftsliv, uddannelse, forskning og formidling, udvikling af lokalområdet, hvor til kommer, at Nationalparkfond Vadehavet i henhold til Bekendtgørelse om Nationalpark Vadehavet også skal bidrage til det trilaterale Vadehavssamarbejde. Med afsæt her i og plan for Nationalpark Vadehavet 2019-2024 har bestyrelsen for Nationalparkfond Vadehavet (herefter Nationalparken) oprettet et Forskningsudvalg (herefter Forskningsudvalget eller Udvalget).
Formål
Nationalparkens Forskningsudvalg har til formål at fremme indsatsområde 4. Undervisning, forskning, natur- og kulturformidling, og understøtte de øvrige 5 indsatsområder med viden, jf. Nationalparkens plan for 2019-2024 med henblik på at sikre en bedre og bredere viden om Vadehavsområdet.
Opgaver
Forskningsudvalget er et tværvidenskabeligt udvalg, der skal bidrage til at bistå Nationalparkens sekretariat, bestyrelse, råd og partnere med forskning og viden.
Udvalget kan bistå Nationalparkens sekretariat og bestyrelse med at udvikle viden og ansøgninger, som skal godkendes af bestyrelsen før realisering.
Udvalgets viden og netværk skal støtte op om Nationalparken og specielt sekretariatet efter behov og inspirere til aktiviteter, tiltag og projekter på følgende områder:
- Tværgående forskningsindsats med relevans for Nationalparkens bæredygtige udvikling
- Koordinering og / eller prioritering af en fælles forskningsindsats
- Koordinering med Det Trilaterale Vadehavssamarbejde i forskningssammenhæng
- Koordinere national og international forskning vedrørende Vadehavet
- Gennemførelse af konkrete projekter, der vedrører forskning eller gør brug af forskningsresultater
- Fremme finansieringen af Vadehavsforskningen.
- Holde kontakt til relevante institutioner og myndigheder. Skabe overblik over eksisterende Vadehavsforskning
- Fremme centrale forskningsområder og foreslå relevante forskningsprojekter i national og trilateral sammenhæng.
- Fremme studerendes interesse for forskning i og omkring Vadehavet.
Forskningsudvalget afholder en årlig Forskningsdag, som har til formål at formidle Vadehavsforskningens resultater til en bredere kreds i og uden for Vadehavsområdet.
Udvalget har ikke beslutningskompetence på Nationalparkens vegne.
Sammensætning
Udvalget består af medlemmer, som dækker fagområderne:
- Biovidenskab
- Geovidenskab
- Klima- og miljø
- Historie, kultur og anden humaniora
- Samfundsvidenskab
- En repræsentant fra Nationalparkens bestyrelse
Udvalget skal så vidt muligt være bredt fagligt dækkende for viden om Vadehavsområdet. Er der brug for yderligere kompetencer eller særlige ekspertiser kan fagpersoner kan indkaldes ad hoc.
Udvalgets medlemmer vælges ud fra deres forskningsfelt, ikke ud fra organisatoriske, institutionelle eller politiske hensyn.
Det tilstræbes, at medlemmerne er demografisk bredt dækkende – køn, alder mv.
Medlemmer indstilles til Nationalparkbestyrelsen af sekretariatet. Udvalget og andre interessenter kan foreslå medlemmer.
Udvalget vælger af sin midte en formand for en 2 årig periode med mulighed for genvalg. Formanden og medlemmer kan max sidde i 8 år svarende til Bestyrelsens medlemmer max kan sidde i to perioder à 4 år.
Udvalget udpeges af Nationalparkens bestyrelse hvert andet år i ulige år.
Hvis et flertal af udvalgets medlemmer ønsker det, kan formandskabet til enhver tid komme til afstemning.
Møder og arbejde
Forskningsudvalget afholder ca. 3-4 møder om året. Udvalget kan vælge at afholde flere møder, hvis udvalget vurderer der er behov for det. Møderne anbefales afholdt, så de ligger hensigtsmæssigt i forhold til Nationalparkens bestyrelsesmøder.
Udvalgets møder kan tage form af ekskursioner, udflugter og besøg hos relevante institutioner eller personer.
Udvalgets enkelte medlemmer kan blive indkaldt af Nationalparkens bestyrelse eller råd til at deltage i møder om konkrete sager.
Udvalget sekretariatsbetjenes af Nationalparkens sekretariat.
Møder indkaldes senest 4 uger før afholdelse af mødet, sådan at udvalgets medlemmer kan give deres forslag til dagsordenspunkter.
Mødets dagsorden med bilag skal være godkendt af udvalgets formand og fremsendt senest 7 dage før mødets afvikling.
Ekstraordinære møder kan indkaldes og notater fremsendes med kortere varsel.
Formanden drager omsorg for, at der udsendes notat fra udvalgets møder så vidt muligt senest en uge efter mødet. Skriftlige bemærkninger eller ændringsforslag til notatet skal fremsendes inden en uge herefter til sekretariatet.
Notater er tilgængelige for samtlige medlemmer i bestyrelse og råd.
Notater er interne arbejdsdokumenter, som derfor ikke offentliggøres.
Endelig godkendelse af notat sker på det efterfølgende udvalgsmøde.
Offentliggørelse og offentligheden
Udvalgets møder er ikke åbne for offentligheden.
Formanden for udvalget drager i samarbejde med sekretariatet omsorg for at informere offentligheden om udvalgets arbejde.
Formanden for udvalget og bestyrelsens medlem af udvalget drager omsorg for at videreformidle udvalgets holdninger og anbefalinger til bestyrelsen.
Økonomi
Forskningsudvalget har ikke sin egen økonomi.
Økonomi til møder og til at realisere projekter skal godkendes af Nationalparkens bestyrelse. Midlerne kommer fra Nationalparkens budget.
Det kan forekomme, at der skal søges eksterne midler for at sikre tiltrækkelige midler til den konkrete opgave. Ansøgninger om eksterne midler er Nationalpark-sekretariatets ansvar.
Nedlæggelse
Nationalparkens bestyrelse beslutter om udvalget skal nedlægges.
Udvalget kan indstille til bestyrelsen, at den vurderer, at udvalget skal nedlægges.
Kommissorium
Ændringer af udvalgets kommissorium besluttes af Nationalparkens bestyrelse ved simpelt flertal.
Dette kommissorium er vedtaget af Nationalparkens bestyrelse den 24. februar 2022.
Kulturudvalget
- Sandie Eis Ravn, Nationalpark Vadehavets bestyrelse
- Daisy Dahl, Nationalpark Vadehavets råd
- Ole Jacobsen, Nationalpark Vadehavets råd
- Vakant
- Signe Mejstrup Sørensen, kulturkonsulent Varde Kommune
- Marco Brodde, faglig repræsentant
- Anne Husum Marboe, Nationalpark Vadehavet - sekretær for udvalget
Kommissorium for Nationalparkfond Vadehavets Kulturudvalg
Vedtaget af Bestyrelsen for Nationalpark Vadehavet 24. februar 2022
Oprettelse
I henhold til Lov om Nationalparker skal Nationalparkfond Vadehavet arbejde med natur og landskab, kultur og kulturhistorie, friluftsliv, uddannelse, forskning og formidling, udvikling af lokalområdet, hvor til kommer, at Nationalparkfond Vadehavet i henhold til bekendtgørelse om Nationalpark Vadehavet også skal bidrage til det trilaterale Vadehavssamarbejde. Med afsæt her i og plan for Nationalpark Vadehavet 2019-2024 har bestyrelsen for Nationalparkfond Vadehavet (herefter Nationalparken) oprettet et Kulturudvalg (herefter Kulturudvalget eller Udvalget).
Formål
Nationalparkens Kulturudvalg har til formål at fremme Indsatsområde 2. Kultur og Kulturhistorie i Nationalparkens plan for 2019-2024.
Opgaver
Kulturudvalget skal bidrage til at understøtte fællesskabet, indsamle og bidrage med viden og inspiration samt være netværksskabende for Nationalparkens sekretariat på det kulturelle og kulturhistoriske område.
Udvalget kan bistå Nationalparkens sekretariat med at udvikle projekter og –ansøgninger, som skal godkendes af bestyrelsen før realisering.
Udvalgets viden og netværk skal støtte op om sekretariatet efter behov og inspirere til aktiviteter, tiltag og projekter på følgende områder:
- Lokale fødevaretraditioner/gastronomi
- Kunst og kunsthåndværk
- Bygningskulturarv og kulturmiljøer
- Kultur i bred forstand
- Kulturhistorie
- Kultur og kreativitet i skolerne
- Temaarrangementer
Udvalget har ikke beslutningskompetence på Nationalparkens vegne.
Sammensætning
Kulturudvalget består af op til 7 medlemmer, som er sammensat på følgende vis:
- En repræsentant fra nationalparkbestyrelsen
- To repræsentanter fra nationalparkrådet
- Ekstern fagperson
- Ekstern fagperson
- Ekstern fagperson
Udvalget skal så vidt muligt være bredt geografisk nedsat, dvs. så vidt muligt dække Vadehavsområdet. Er der brug for yderligere kompetencer eller særlige ekspertiser kan fagpersoner kan indkaldes ad hoc.
Udvalgets medlemmer vælges ud fra deres faglighed, ikke ud fra organisatoriske eller politiske hensyn.
Det tilstræbes, at medlemmerne er demografisk bredt dækkende – køn, alder mv.
Medlemmer indstilles til Nationalparkbestyrelsen af sekretariatet. Udvalget og andre interessenter kan foreslå medlemmer.
Udvalget vælger af sin midte en formand for en 2 årig periode med mulighed for genvalg. Formanden og medlemmer kan max sidde i 8 år svarende til Bestyrelsens medlemmer max kan sidde i to perioder à 4 år.
Udvalget udpeges af Nationalparkens bestyrelse og Nationalparkens råd hvert andet år i ulige år. vis et flertal af udvalgets medlemmer ønsker det, kan formandskabet til enhver tid komme til afstemning.
Møder og arbejde
Kulturudvalget afholder ca. 3-4 møder om året. Udvalget kan vælge at afholde flere møder, hvis udvalget vurderer der er behov for det. Møderne anbefales afholdt, så de ligger hensigtsmæssigt i forhold til Nationalparkens bestyrelses møder.
Udvalgets møder kan tage form af ekskursioner, udflugter og besøg hos relevante institutioner eller personer.
Udvalgets enkelte medlemmer kan blive indkaldt af Nationalparkens bestyrelse eller råd til at deltage i møder om konkrete sager.
Udvalget sekretariatsbetjenes af Nationalparkens sekretariat.
Møder indkaldes senest 4 uger før afholdelse af mødet, sådan at udvalgets medlemmer kan give deres forslag til dagsordenspunkter.
Mødets dagsorden med bilag skal være godkendt af udvalgets formand og fremsendt senest 7 dage før mødets afvikling.
Formanden drager omsorg for, at der udsendes notat fra udvalgets møder så vidt muligt senest en uge efter mødet. Skriftlige bemærkninger eller ændringsforslag til notatet skal fremsendes inden en uge herefter til sekretariatet.
Ekstraordinære møder kan indkaldes og notat fremsendes med kortere varsel.
Notater er tilgængelige for samtlige medlemmer i bestyrelse og råd.
Notater er interne arbejdsdokumenter, som derfor ikke offentliggøres.
Endelig godkendelse af notat sker på det efterfølgende udvalgsmøde.
Offentliggørelse og offentligheden
Udvalgets møder er ikke åbne for offentligheden.
Formanden for udvalget drager i samarbejde med sekretariatet omsorg for at informere offentligheden om udvalgets arbejde.
Formanden for udvalget og bestyrelsens medlem drager omsorg for at videreformidle udvalgets holdninger og anbefalinger til bestyrelsen.
Økonomi
Kulturudvalget har ikke sin egen økonomi.
Økonomi til møder og til at realisere projekter skal godkendes af Nationalparkens bestyrelse og midlerne kommer fra Nationalparkens budget.
Det kan forekomme, at der skal søges eksterne midler for at sikre tiltrækkelige midler til den konkrete opgave. Ansøgninger er Nationalpark-sekretariats ansvar.
Nedlæggelse
Nationalparkens bestyrelse beslutter om udvalget skal nedlægges.
Udvalget kan indstille til bestyrelsen, at den vurderer, at udvalget skal nedlægges.
Kommissorium
Ændringer af udvalgets kommissorium besluttes af Nationalparkens bestyrelse ved simpelt flertal.
Dette kommissorium er vedtaget af Nationalparkens bestyrelse den 24. februar 2022.
Naturudvalg
- Vakant, Nationalpark Vadehavets bestyrelse
- Thomas Bregnballe, Nationalpark Vadehavets råd
- Søren Vinding, Nationalpark Vadehavets råd
- Lene Friis Møller, Biolog (marin), Verdensmålshuset
- Katrina Povidisa-Delefosse, Biolog (marin), TotalEnergies
- Ane Kirstine Brunbjerg, Biolog (botanik), Århus Universitet
- Xenia Salomonsen, Nationalpark Vadehavet - sekretær for udvalget
- John Frikke, Nationalpark Vadehavet - sekretær for udvalget
Kommissorium for Nationalparkfond Vadehavets Naturudvalg
Vedtaget af Bestyrelsen for Nationalpark Vadehavet 24. februar 2022
Oprettelse
I henhold til Lov om Nationalparker skal Nationalparkfond Vadehavet arbejde med natur og landskab, kultur og kulturhistorie, friluftsliv, uddannelse, forskning og formidling, udvikling af lokalområdet, hvor til kommer, at Nationalparkfond Vadehavet i henhold til Bekendtgørelse om Nationalpark Vadehavet også skal bidrage til det trilaterale Vadehavssamarbejde. Med afsæt her i og plan for Nationalpark Vadehavet 2019-2024 har bestyrelsen for Nationalparkfond Vadehavet (herefter Nationalparken) oprettet et Naturudvalg (herefter Naturudvalget eller Udvalget).
Formål
Nationalparkens Naturudvalg har til formål at fremme Indsatsområde 1. Natur og landskab i Nationalparkens plan for 2019-2024 med henblik på at skabe mere og bedre natur.
Opgaver
Naturudvalget skal bidrage til at understøtte fællesskabet, indsamle og bidrage med viden og inspiration samt være netværksskabende for Nationalparkens sekretariat på emner indenfor natur og landskab.
Udvalget kan bistå Nationalparkens sekretariat med at udvikle projekter og –ansøgninger, som skal godkendes af bestyrelsen før realisering.
Udvalgets viden og netværk skal støtte op om sekretariatet efter behov og inspirere til aktiviteter, tiltag og projekter på følgende områder:
- Faglig og projektteknisk rådgivning
- Opmærksomhed på kritiske tilstande
- Viden og løsninger, herunder til de relevante, trilaterale fora
- Skabe genveje til lokalkendskab, lodsejere og andre relevante interessenter
- Udvikle og evt. varetage konkrete opgaver, herunder bidrag til arbejdet med at rejse den nødvendige økonomi til naturprojekter
- Vurdere sager og give input til høringssvar.
Udvalget har ikke beslutningskompetence på Nationalparkens vegne.
Sammensætning
Naturudvalget består af op til 7 medlemmer, som er sammensat på følgende vis:
- En repræsentant fra nationalparkbestyrelsen
- To repræsentanter fra nationalparkrådet
- Ekstern fagperson
- Ekstern fagperson
- Ekstern fagperson
Udvalget skal så vidt muligt være bredt geografisk nedsat, dvs. så vidt muligt dække Vadehavsområdet. Er der brug for yderligere kompetencer eller særlige ekspertiser kan fagpersoner kan indkaldes ad hoc.
Udvalgets medlemmer vælges ud fra deres faglighed, ikke ud fra organisatoriske eller politiske hensyn.
Det tilstræbes, at medlemmerne er demografisk bredt dækkende – køn, alder mv.
Medlemmerne indstilles af Nationalparkens sekretariat til Nationalparkbestyrelsen. Udvalgets medlemmer og andre interessenter kan foreslå mulige medlemmer.
Udvalget vælger af sin midte en formand for en 2 årig periode med mulighed for genvalg. Formanden og medlemmer kan max sidde i 8 år svarende til Bestyrelsens medlemmer max kan sidde i to perioder à 4 år.
Udvalget udpeges af Nationalparkens bestyrelse og Nationalparkens råd hvert andet år i ulige år.
Hvis et flertal af udvalgets medlemmer ønsker det, kan formandskabet til enhver tid komme til afstemning.
Møder og arbejde
Naturudvalget afholder ca. 3-4 møder om året. Udvalget kan vælge at afholde flere møder, hvis udvalget vurderer der er behov for det. Møderne anbefales afholdt, så de ligger hensigtsmæssigt i forhold til
Nationalparkens bestyrelses møder.
Udvalgets møder kan tage form af ekskursioner, udflugter og besøg hos relevante institutioner eller personer.
Udvalgets enkelte medlemmer kan blive indkaldt af Nationalparkens bestyrelse eller råd til at deltage i møder om konkrete sager.
Udvalget sekretariatsbetjenes af Nationalparkens sekretariat.
Møder indkaldes senest 4 uger før afholdelse af mødet, sådan at udvalgets medlemmer kan give deres forslag til dagsordenspunkter.
Mødets dagsorden med bilag skal være godkendt af udvalgets formand og fremsendt senest 7 dage før mødets afvikling.
Formanden drager omsorg for, at der udsendes notat fra udvalgets møder så vidt muligt senest en uge efter mødet. Skriftlige bemærkninger eller ændringsforslag til notatet skal fremsendes inden en uge herefter til sekretariatet.
Ekstraordinære møder kan indkaldes med og notat udsendes med kortere varsel.
Notater er tilgængelige for samtlige medlemmer i bestyrelse og råd.
Notater er interne arbejdsdokumenter, som derfor ikke offentliggøres.
Endelig godkendelse af notat sker på det efterfølgende udvalgsmøde.
Offentliggørelse og offentligheden
Udvalgets møder er ikke åbne for offentligheden.
Formanden for udvalget drager i samarbejde med sekretariatet omsorg for at informere offentligheden om udvalgets arbejde.
Formanden for udvalget og bestyrelsens medlem drager omsorg for at videreformidle udvalgets holdninger og anbefalinger til bestyrelsen.
Økonomi
Naturudvalget har ikke sin egen økonomi.
Økonomi til møder og til at realisere projekter skal godkendes af Nationalparkens bestyrelse og midlerne kommer fra Nationalparkens budget.
Det kan forekomme, at der skal søges eksterne midler for at sikre tiltrækkelige midler til den konkrete opgave. Ansøgninger er Nationalpark-sekretariatets ansvar.
Nedlæggelse
Nationalparkens bestyrelse beslutter om udvalget skal nedlægges.
Udvalget kan indstille til bestyrelsen, at den vurderer, at udvalget skal nedlægges.
Kommissorium
Ændringer af udvalgets kommissorium besluttes af Nationalparkens bestyrelse ved simpelt flertal.
Dette kommissorium er vedtaget af Nationalparkens bestyrelse den 24. februar 2022.
Partnerudvalg
- Birgitte Looff Schmidt, Nationalparkbestyrelsen
- Johanne Ludvigsen, Nationalparkrådet
- Bente Krog Bjerrum, Nationalparkrådet
- Henriette Guld, Landbruget
- Rasmus Sømod, Turisterhvervet
- Klaus Melbye, Formidlerkredsen
- Heidi Maimburg, Overnatning
- Søren Christensen, Nationalpark Vadehavet - sekretær for udvalget
Læs mere om partnerprogrammet
Kommissorium for Nationalparkfond Vadehavets Partnerudvalg
Vedtaget af Bestyrelsen for Nationalpark Vadehavet 24. februar 2022
Oprettelse
I henhold til Lov om Nationalparker skal Nationalparkfond Vadehavet arbejde med natur og landskab, kultur og kulturhistorie, friluftsliv, uddannelse, forskning og formidling, udvikling af lokalområdet, hvor til kommer, at Nationalparkfond Vadehavet i henhold til bekendtgørelse om Nationalpark Vadehavet også skal bidrage til det trilaterale Vadehavssamarbejde. Med afsæt her i og plan for Nationalpark Vadehavet 2019-2024 har bestyrelsen for Nationalparkfond Vadehavet (herefter Nationalparken) oprettet et Partnerudvalg (herefter Partnerudvalget eller Udvalget).
Formål
Nationalparkens Partnerudvalg har til formål at fremme indsatsområde 5. Lokalsamfund, erhverv og turisme og i nogen grad 3. Friluftsliv samt 4. Undervisning, forskning, natur- og kulturformidling jf. Nationalparkens plan for 2019-2024 med henblik på at understøtte en bæredygtig udvikling af Vadehavsområdet.
Opgaver
Partnerudvalget skal bidrage til at understøtte fællesskabet, indsamle og bidrage med viden og inspiration samt være netværksskabende for Nationalparkens sekretariat, så lokale virksomheder, organisationer, institutioner og personer med afsæt i Nationalparkens værdier indgår og bidrager til den samlede lokale udvikling.
Udvalget kan bistå Nationalparkens sekretariat med at udvikle projekter og –ansøgninger, som skal godkendes af bestyrelsen før realisering. Udvalgets viden og netværk skal støtte op om sekretariatet efter behov og inspirere til aktiviteter, tiltag og projekter på følgende områder:
- Bistå med at vurdere ansøgninger om partnerskab i en af Nationalparkens partnerprograms kategorier
- Udvikle, opstille og løbende revidere kriterier og retningslinjer for partnerskab
- Inspirere, udvikle og vurdere konkrete tiltag, aktiviteter og projekter som gavner partnerne, natur og
lokalsamfund.
Udvalget har ikke beslutningskompetence på Nationalparkens vegne.
Sammensætning
Udvalget består af op til 9 medlemmer, som er sammensat på følgende vis:
- En repræsentant fra nationalparkbestyrelsen
- To repræsentanter fra nationalparkrådet
- En repræsentant fra overnatningserhvervene
- En repræsentant fra turisme- og oplevelseserhvervenes organisationer
- En repræsentant fra Vadehavets Formidler Forum og områdets natur- og kulturformidlere
- En repræsentant fra landbrug og fødevareerhvervene
- En repræsentant fra andre erhverv og erhvervsorganisationer
Udvalget skal så vidt muligt være bredt geografisk nedsat, dvs. så vidt muligt dække Vadehavsområdet. Er der brug for yderligere kompetencer eller særlige ekspertiser kan fagpersoner kan indkaldes ad hoc.
Udvalgets medlemmer vælges ud fra deres faglighed, ikke ud fra organisatoriske eller politiske hensyn.
Det tilstræbes, at medlemmerne er demografisk bredt dækkende – køn, alder mv.
Medlemmer indstilles til Nationalparkbestyrelsen af sekretariatet. Udvalget og andre interessenter kan foreslå medlemmer.
Udvalget vælger af sin midte en formand for en 2 årig periode med mulighed for genvalg, dog kan formanden max sidde i 8 år svarende til Bestyrelsens medlemmer max kan sidde i to perioder à 4 år.
Udvalget udpeges af Nationalparkens bestyrelse og Nationalparkens råd hvert andet år i ulige år. Hvis et flertal af udvalgets medlemmer ønsker det, kan formandskabet til enhver tid komme til afstemning.
Møder og arbejde
Partnerudvalget afholder 3-4 møder om året. Udvalget kan vælge at afholde flere møder, hvis udvalget vurderer, der er behov for det. Møderne anbefales afholdt, så de ligger hensigtsmæssigt i forhold til
Nationalparkens bestyrelses møder. Udvalgets møder kan tage form af ekskursioner, udflugter og besøg hos relevante institutioner eller
personer. Udvalgets enkelte medlemmer kan blive indkaldt af Nationalparkens bestyrelse eller råd til at deltage i møder om konkrete sager.
Udvalget sekretariatsbetjenes af Nationalparkens sekretariat.
Møder indkaldes senest 4 uger før afholdelse af mødet, sådan at udvalgets medlemmer kan give deres forslag til dagsordenspunkter.
Mødets dagsorden med bilag skal være godkendt af udvalgets formand og fremsendt senest 7 dage før mødets afvikling.
Formanden drager omsorg for, at der udsendes notat fra udvalgets møder så vidt muligt senest en uge efter mødet. Skriftlige bemærkninger eller ændringsforslag til notatet skal fremsendes inden en uge herefter til sekretariatet.
Ekstraordinære møder kan indkaldes med og notat udsendes med kortere varsel.
Notater er tilgængelige for samtlige medlemmer i bestyrelse og råd.
Notater er interne arbejdsdokumenter, som derfor ikke offentliggøres.
Endelig godkendelse af notat sker på det efterfølgende udvalgsmøde.
Offentliggørelse og offentligheden
Udvalgets møder er ikke åbne for offentligheden.
Formanden for udvalget drager i samarbejde med sekretariatet omsorg for at informere offentligheden om udvalgets arbejde.
Formanden for udvalget og Nationalpark-bestyrelsens medlem drager omsorg for at videreformidle udvalgets holdninger og anbefalinger til bestyrelsen.
Økonomi
Partnerudvalget har ikke sin egen økonomi.
Økonomi til møder og til at realisere projekter skal godkendes af Nationalparkens bestyrelse og midlerne kommer fra Nationalparkens budget.
Det kan forekomme, at der skal søges eksterne midler til konkrete opgaver. Ansøgninger er Nationalparkens sekretariats ansvar.
Nedlæggelse
Nationalparkens bestyrelse beslutter, om udvalget skal nedlægges.
Udvalget kan indstille til bestyrelsen, at det vurderer, at udvalget skal nedlægges.
Kommissorium
Ændringer af udvalgets kommissorium besluttes af Nationalparkens bestyrelse ved simpelt flertal.
Dette kommissorium er vedtaget af Nationalparkens bestyrelse den 24. februar 2022.
Forretningsudvalg lejrskolenetværket
- Tanja Schwartz, Ribe Camping
- Ole Bæksby Nielsen, NaturKulturVarde
- Andreas Fabricius Poulsen, Ribe VikingeCenter
- Heine Worm, Skærbækcentret
- Søren Christensen, Nationalpark Vadehavet
Læs mere om Lejrskole ved Vadehavet
Lejrskolenetværket ved Nationalpark Vadehavet
Netværkets formål er at fastholde Vadehavet og Nationalpark Vadehavet som en attraktiv lejrskoledestination og tiltrække flere lejrskoler til området. Netværket består af formidlere, overnatningssteder og andre aktører, der har lejrskoler som gæster. Lejrskolenetværket er et frivilligt netværk, der drives af et forretningsudvalg valgt af medlemmerne. Netværkets aktiviteter finansieres via medlemsgebyr og sponsorater. Forretningsudvalget planlægger aktiviteter og opstiller tilhørende budgetter.
Ønsker du at blive en del af netværket, så kontakt Søren Christensen på soerc@danmarksnationalparker.dk