Elever udvikler oplevelser der gavner naturen

I foråret 2024 har elever fra Højer Design Efterskole udviklet nye oplevelser, hvor gæster ved Vadehavet er med til at gøre naturen bedre. Over tre workshops har de arbejdet sammen om konceptudvikling, design og markedsføring.

Eleverne og deres lærer på linjefaget grafisk design på Højer Design Efterskole. Foto: Søren Christensen

Højer Design Efterskole og Nationalpark Vadehavet har i foråret 2024 arbejdet sammen om at udvikle oplevelser, der gavner naturen, med unge som målgruppe. Samarbejdet er en del af de co-creation-workshops, der skal udvikle ’12 oplevelser, der gavner naturen’ i Interreg-projektet VaBene.

Oplægget lød sådan: ’I skal udvikle en oplevelse, hvor unge er med til at forbedre naturen, og I er selv målgruppen for oplevelsen.’ Eller med andre ord – I skal udvikle oplevelser, som I selv gider være en del af.

Tre workshops

Nationalparken og eleverne fra på linjefaget design på Højer Design Efterskole startede forløbet med en rundtur i Rømøs natur arrangeret af Naturcenter Tønnisgård samt introduktion til opgaven på nationalparkens sekretariat. Tre uger senere holdt vi en midtvejs workshop, hvor eleverne præsenterede deres første tanker. I starten af maj pitchede eleverne de færdige oplevelser på en afsluttende workshop.

Fokus på de unge selv som målgruppe

I udviklingsprocessen glemte eleverne flere gange, at de selv er målgruppen for oplevelserne. De udviklede oplevelser skal være sådan, at de selv vil have lyst til at deltage i dem. Ofte drejede aktiviteterne over mod børnefamilier med mindre børn, men i løbet af de tre workshops fik de fleste elever næsen i sporet og udviklede oplevelser til sig selv.

Regenerativ er en vanskelig størrelse

At naturen skal have de bedre, når gæsterne rejser hjem, end da de ankom, var også et fokus, som eleverne skulle huskes på igennem de tre workshops. Det er ikke nok, at naturen er den samme – naturen skal få det bedre gennem aktiviteterne i oplevelserne. Nogle af elevernes oplevelser fik ikke denne pointe med, men i de fleste blev det arbejde ind.

’Der er kun gamle mennesker på billederne’

Eleverne fik adgang til nationalparkens mediedatabase (contentpool) med flere hundrede billeder fra Nationalpark Vadehavet. Billederne blev brugt kreativt i arbejdet med oplevelserne, blandt andet med bud på ’vadehavs-memes’. En tilbagemelding fra eleverne var, at; ’der er godt nok mange gamle mennesker på jeres billeder’. Ønsker vi i Nationalpark Vadehavet, at engagere de unge, skal vi huske at producere billeder og film, hvor de unge også er med.

Der er godt nok mange gamle mennesker på jeres billeder!

Elev

Højer Design Efterskole

Fire pointer, vi skal arbejde videre med

Eleverne fra Højer Design Efterskole præsenterede otte forskellige oplevelser, der gavner naturen. Deres arbejde fremhæver flere ting, vi skal have med videre, når vi skal færdigudvikle ’12 oplevelser, der gavner naturen’.

Eleverne fokuserer på sammenhold og en ligevægt af arbejde og samvær som motivation for, at de selv ønsker at være en del af oplevelsen. Og i samme tankegang, så er det motiverende at lave familieaktiviteter sammen, fx fange krabber, tilberede hybensuppe på et Trangia-sæt eller designe smykker af østersskaller. Konceptet ’Creative Space’, hvor man i et kreativt cafémiljø maler porcelæn sammen, blev nævnt som et eksempel.

”Noget at sætte på CV’et” blev også nævnt som motivationsfaktor. En af oplevelserne var en sommer-camp med arbejde i naturen om formiddagen og hygge og samvær resten af dagen. Camp’en afsluttes med et diplom, der fortæller, at den unge har deltaget i frivilligt arbejde i Nationalpark Vadehavet. Det kan bruges på CV’et, når den unge er færdiguddannet og skal søge job.

Elevernes bud på markedsføringen af oplevelserne var primært via sociale medier. Markedsføringen skal være overraskende, og den må gerne indeholde memes. Og så skal den fortælle, at her er der gode oplevelser at dele med andre – også på Instagram og TikTok.

Tak til faglærer Rikke Hansen og eleverne på linjefaget grafisk design på Højer Design Efterskole.

Oplæg fra en af grupperne til markedsføring af Nationalpark Vadehavet rettet mode unge – her i form af et meme. Foto: Tandrup Naturfilm

Om VaBene-projektet

Projektpartnere

  • Nationalpark Vadehavet (leadpartner)
  • Nationalparkverwaltung Schleswig-Holsteinisches Wattenmeer
  • WWF Deutschland
  • Nordsee-Tourismus-Service GMB

Netværkspartnere

  • Dansk Kyst- og Naturturisme, DK
  • Destination Sønderjylland, DK
  • Destination Vadehavskysten, DK
  • Destination Vesterhavet, DK
  • Nationalpark Thy, DK
  • Visit Denmark, D
  • Common Wadden Sea Secretariat (D, DK, NL)
  • Fachhochschule Westküste; Deutsches Institute für Tourismusforschung, D
  • Insel- und Halligkonferenz e.V., D
  • Nationalparkverwaltung Niedersächsisches Wattenmeer, D
  • Naturschutzgesellschaft Schutzstation Wattenmeer e.V., D

Økonomi

VaBene-projektet er finansieret med støtte fra Den Europæiske Fond for Regionaludvikling. Det samlede budget er på cirka 13 millioner kroner.