Hver år gennemfører Nationalpark Vadehavet en tilfredshedsundersøgelse blandt de mere end 200 partnere. Undersøgelsen er med til at fortælle nationalparkens sekretariat, hvad der rører sig hos de mange aktører ved Vadehavet. Den nyeste undersøgelse er fra september 2024.
Fællesskab er vigtigt for partnerne
Begrundelserne for at være partner er de samme som i tidligere undersøgelser. Blandt svarmulighederne er følgende begrundelser dem, som flest partnere angiver:
- For at repræsentere Vadehavet (84%)
- For at hjælpe nationalparken (77%)
- For at blive en del af partnerfællesskabet (58%)
Begrundelser, der handler om at øge omsætningen eller få flere kunder, scorer lavere (henholdsvis 17% og 19%). Det er altså i langt mindre grad dette, som partnerne forventer at få ud af partnerskabet med nationalparken.
Udpegninger er vigtige for området
På spørgsmålene om partnerne mener at udpegningerne til nationalpark og UNESCO Verdensarv har betydning for området svarer 96 %, at det er positivt eller meget positivt med udpegningerne.
Som uddannelsespartner er det ikke hensigten at markedsføre mig som en del af Vadehavet – men min pligt at uddanne og informere om Vadehavet og UNESCO Verdensarv som en væsentlig del af turismens udviklingsstrategier i området.
Citat fra partner i undersøgelsen
Tilfredshed og ejerskab er steget
I 2023 var 67 % af partnerne tilfredse eller meget tilfredse med partnerprogrammet. I 2024 er tallet steget til 84 %. Der er også en stigning fra 67 % til 77 % på spørgsmålet ’om det giver ejerskab til nationalparken at være partner’.
83 % af partnerne vil anbefale partnerprogrammet til andre aktører – det er samme tal som for et år siden.
Partnerne vil gerne mere bæredygtighed
Partnerne har en forventning om at nationalparken opfører sig bæredygtigt og går forrest omkring bæredygtig drift og adfærd.
Vi er gået over til genanvendelig drikkeemballage, vi affaldssorterer, bruger LED-pærer, reparerer og genanvender i videst muligt omfang. Og så bruger vi leverandører i lokalområdet.
Citat fra partner i partnerundersøgelsen
På spørgsmålet om nationalparkens øgede fokus på bæredygtighed, svarer 86 % af det er positivt eller meget positivt. Og som reaktion på, hvordan man stiller sig til, at nationalparken i fremtiden vil stille krav om at arbejde med bæredygtighed som en del af partnerskabet, svarer 78 % af respondenterne, at de er positive eller meget positive.
Vi er for uvidende og mangler inspiration til ændring. Dejligt at I øger fokus på det.
Citat fra partner i partnerundersøgelsen
Partnerne arbejder allerede med bæredygtighed
Stort set alle partnere arbejder med bæredygtighed som en del af deres hverdag. Affaldssortering og reduktion af affald er topscorer med 89 %. Herefter kommer biodiversitet og ’Vild med vilje’ på egne arealer med 70 %.
Partnerne arbejder også med lokale partnerskaber og reduktion af kemiske stoffer. Reduktion af vandforbrug og spildevand er halvdelen af partnerne kommet i gang med. Det samme gælder for udfasning af fossile brændstoffer og omlægning til grøn energi.
Nyt partnerprogram på vej
I løbet af de næste år udrulles en opdateret version af partnerprogrammet i Nationalpark Vadehavet. Nationalparken giver partnerskabet for to år af gangen og tager fat på en genansøgningsrunde med de nye kriterier for partnerskab.
Mange af vores partneren arbejder meget professionelt med bæredygtighed. Vi vil opsamle deres erfaringer, når vi skaber de nye rammer for partnerskab med nationalparken. Jeg har et dygtigt partnerudvalg i ryggen – et partnerudvalg, der blandt andet repræsenterer overnatningsvirksomhederne, NGO’erne, producenterne og turismen.
Søren Christensen, udviklingskonsulent hos Nationalpark Vadehavet
De nye retningslinjer bliver, i første omgang, testet af på en håndfuld partnere. Testen vil pege på ting, der skal forbedres. Herefter rulles det nye partnerprogram ud over resten af partnerne i Nationalpark Vadehavet.