Første test var en fiasko

I juli og august testede vi en kombineret spise- og affaldsindsamlings-oplevelse på Fanø. I dialogen med gæsterne blev oplevelsen taget rigtig godt imod, men stort set ingen købte billet til de fem aftner på stranden. Erfaringerne bliver taget med på workshops i efteråret/vinteren 2024-2025.

I ’Bølger, burgere og havfald’ testede vi en oplevelse, hvor vi kombinerede spisning og affaldsindsamling på Fanø. Foto: Red Star

En aften med fortællinger om den storslåede natur, fortællingen om affaldet fra havet, affaldsindsamling, socialt samvær og en lækker aftensmad med lokale råvarer serveret på stranden. Det var indholdet i oplevelsen ’Bølger, burgere og havfald’, som blev arrangeret på Fanø fem torsdage i juli og august.

Bag arrangementerne stod Ren Strand Fanø, Fanø Angus & Merino og Nationalpark Vadehavet

De tre arrangører tyvstartede så at sige, i det vi udviklede og lancerede oplevelsen før en planlagt serie af co-creation workshops, som starter i efteråret 2024 i Interreg-projektet VaBene. I serien af workshops skal der netop udvikles oplevelser, hvor gæsterne er med til at hjælpe naturen.

Positive ord - men ringe bookingtal

”Når vi fortalte om oplevelsen til gæsterne på Fanø, og når vi fik kommentarer på onlineannonceringen på sociale medier, var der kun positive ord til projektet," siger Søren Christensen, der er udviklingskonsulent Nationalpark Vadehavet.

Men man måtte desværre konstatere, at gæsterne bare ikke bookede oplevelsen.

"Nu må vi bruge tid på at finde ud af, om det var indholdet, markedsføringen, prissætningen eller noget helt fjerde, der gav de svigtende salgstal,” lyder det fra Søren Christensen.

Workshops skal skabe nye oplevelser

Erfaringerne fra ’Bølger, burgere og havfald’ bliver taget med på fem workshops, som afvikles i VaBene-projektet i efteråret og vinteren 2024-25.

Her samler vi naturvejledere, overnatningssteder, turismeorganisationer og andre aktører til co-creation af nye oplevelser, der gavner naturen.

I sommerhalvåret 2025 tester og evaluerer vi de udviklede oplevelser og tager derefter endnu en runde med co-creation.

“Når vi fortalte om oplevelsen til gæsterne på Fanø og når vi fik kommentarer på onlineannonceringen på sociale medier, var der kun positive ord til projektet. Men gæsterne bookede ikke oplevelsen. Nu må vi bruge tid på at finde ud af om det var indholdet, markedsføringen, prissætningen eller noget helt fjerde, der gav de svigtende salgstal. ”

Søren Christensen, udviklingskonsulent Nationalpark Vadehavet

VaBene-projektet

Udvikling af oplevelser, der gavner naturen er en del af VaBene-projektet, der finansieres af Interreg. Med i projektet er udover Nationalpark Vadehavet og nationalparken i Schleswig-Holstein, WWF Tyskland og Nordsee Tourismus.