Guide til de bedste steder at se på fugle i nationalparken

Vadehavet er måske Danmarks bedste fuglelokalitet. Året rundt byder området på mange og gode oplevelser med fuglene. Her får du en guide til de bedste lokaliteter for fugleoplevelser i Nationalpark Vadehavet. Plus en masse gode tips til fuglekiggeri.

Ryler og andre vadefugle laver 'flyveopvisning' over Vadehavet - også kaldet 'hvid sol'. Foto: Tandrup Naturfilm

Naturen i Vadehavet rummer helt enestående, naturrigdomme, der. Et af de mest synlige beviser er områdets rige fugleliv. De forskellige naturtyper har hver især stor betydning for en række typiske arter af kystfugle, og samlet set er Vadehavet både vigtigt som yngleområde og som opholdsområde for talrige trækkende fuglearter, der søger føde, fælder og raster i området. Næsten en halv million par vandfugle yngler i det dansk-tysk-nederlandske Vadehav, og det unikke kystområde udnyttes på årsbasis af 10-12 millioner trækkende vandfugle af flere end 40 forskellige arter.

Vadehavet er det vigtigste vådområde for trækkende vandfugle i Europa, og er en del af Den Østatlantiske Trækvej, som knytter så forskellige områder som højarktiske tundraområder i Sibirien, Grønland og Nordcanada sammen med tidevandsområder og kystnære vådområder idet vestlige og sydlige Afrika. Vadehavets dyb, render, tidevandsflader og strandenge er sammen med de tilgrænsende, inddigede marskområder ideelle opholdsområder for mange bestande af gæs, ænder, vadefugle, måger og terner.

Af hel særlig betydning er tidevandsfladerne, som er nøglen bag den meget store biologiske produktion, som kendetegner Vadehavet. Ingen andre steder i kongeriget kan man opleve så store flokke af sjældne og spændende vandfugle, og der er noget at se på året rundt.