Nationalparkprodukter

Logoet ’Et produkt fra Nationalpark Vadehavet’ giver merværdi til de godkendte produkter - og er samtidig med til at øge kendskabet til og stoltheden over nationalparken og Vadehavet.

Kok anretter tallerkner med lokale fødevarer. Foto: Red Star

Du har mulighed for at benytte logoet ’Et produkt fra Nationalpark Vadehavet’ på godkendte produkter – fødevarer såvel som nonfood. Logoet giver merværdi til produkter skabt med og af naturen og kulturen ved Vadehavet.

Et helt særligt område skaber helt særlige produkter

Naturen ved Vadehavet er helt særlig og findes ikke andre steder i landet. Gesten, marsken, digerne og forlandet. Tørlagt havbund bag digerne og frodigt forland, der bygges op af tidevand og sediment. Den saltholdige luft og de lysåbne arealer, som ofte oversvømmes med fersk bagvand eller salt havvand. Og en lokalbefolkning, der i hundredvis af år har levet med tidevandet, stormfloderne og Vadehavets dynamik. Det skaber særlige produkter – produkter fra Nationalpark Vadehavet.

Hvornår er et produkt fra Nationalpark Vadehavet?

Nationalparkens afgrænsning er en politisk besluttet afgrænsning. Den unikke vadehavsnatur breder sig længere end nationalparkens afgrænsning. Det egentlige vadehavs- og marsklandskab afgrænses groft sagt af Hovedvej 11 mod øst (Tønder til Varde … Drivvejen) og landevej 431 mod nord (Varde til Blåvand)’.

Produkter med ingredienser fra dette geografiske område kan ansøge om og ofte certificeres som ’Et produkt fra Nationalpark Vadehavet’.

Kort over Vadehavet med afgrænsning af området for lokale produkter.

Co-branding giver værdi til dit produkt og til nationalparken

Stoltheden over Vadehavet og nationalparken er høj blandt beboere og aktører i de fire vadehavskommuner. Og Nationalpark Vadehavet er kendt både nationalt og blandt de mange udenlandske gæster, der besøger området.

Ved at benytte nationalparkens logo på dine produkter får du en andel i den positivitet, der ’hænger på’ brandet Nationalpark Vadehavet. Og som nationalpark er vi stolte og glade for den merværdi, det giver os at blive co-brandet med professionelle og kvalitetsbevidste producenter og jeres produkter.

Sådan bruger du logoet

Logoet ’Et produkt fra Nationalpark Vadehavet’ kan printes eller broderes direkte på produktet. Eller det kan trykkes på etiketter og emballage og tilhørende salgsmateriale.

Logoet er et ’supplerende logo’ – det vil sige, det har en sekundær rolle i forhold til produkt- og producent-logoer.

Her ses en øl fra Fanø Bryghus, hvor nationalparkens logo er placeret diskret på bagsiden af etiketten. Foto: Fanø Bryghus

Sådan ansøger du

Søger du som produktpartner i Nationalpark Vadehavet, har vi brug for supplerende oplysninger om ingrediensernes oprindelse samt forarbejdningen for hver af de produkter, du ønsker at forsyne med nationalparkens logo.

Nationalparkens partnerudvalg giver point til produkterne ud fra dine oplysninger og behandler din ansøgning på førstkommende partnerudvalgsmøde. Herefter besvares ansøgningen med et tilsagn, ønske om uddybninger eller et afslag.

Vurderingskriterier, pointgivning og fremgangsmåde uddybes her:
Brug af logo på lokale fødevarer
Brug af logo på non-food produkter

'Et produkt fra Nationalpark Vadehavet-logo' i fire forskellige versioner.