Green Nudging med kunstig intelligens

Ai-assistenten Waddi giver gæsterne endnu bedre oplevelser på Fanø

QR-kode på sælbænken på Fanø. Foto Nationalpark Vadehavet

I et samarbejde mellem Fanø Kommune, Destination Vadehavskysten, NTT DATA og Nationalpark Vadehavet udvikles en ai-assistent, der giver gæsterne bedre oplevelser på Fanø og samtidig ’nudger’ de besøgende til en mere bæredygtig adfærd.

NTT DATA udvikler sammen med Destination Vadehavskysten, Fanø Kommune og Nationalpark Vadehavet en ai-assistent, hvor kunstig intelligens taler med data.

Via input om vejrdata, mobildata, højvandskalender, satellitbilleder, observationer, arrangementer, billetsalg og meget andet skabes gode oplevelser, mindre trængsel og en mere bæredygtig opførsel i naturen.

Gæsten: ’Hvor kan jeg se fugleflokke?’

Watti: ’Ta’ cyklen ned til sydstranden klokken 15, hvor vandet stiger. Her kan du ofte se islandske ryler. Bevæg jer langsomt to hundrede meter fra flokkene, så får I den bedste oplevelse. Vil du have flere fugleoplevelser, så ta’ på havørnesafari med Nationalpark Safari.’

Ai-assistenten Waddis svar skrives via kunstig intelligens med brug af informationer fra tidevandstabeller, observationer i DOF-databasen, årstidens oplevelser, tid på dagen, gæstens position, god opførsel i naturen (code of conduct) samt en række beskrivelser af gode oplevelser på Fanø.

Det foregår på mobiltelefonen

Waddi aktiveres via mobiltelefonen når gæsten scanner en QR-kode. Der er ikke tale om en app, så gæsterne skal ikke downloade noget for at spørge ai-assistenten til råds – det hele foregår online i telefonens browser.

Beskytter brugerens data
QR-koder fortæller hvor du er

En af grundtankerne bag ai-assistenten er at brugerne ikke afgiver data på tværs af apps på mobiltelefonen som vi kender det blandt andet på Facebook og Google. Det opsamles ikke data om position eller IP-adresse og efter en kort periode slipper assistenten brugerens telefon uden at opsamle historik.

Brugeren scanner en stedspecifik QR-kode som fortæller assistenten hvor gæsten befinder sig. Det gør assistenten i stand til at give mere relevante og specifikke svar – så den leder gæsten til gode oplevelser i nærheden og ikke i den modsatte ende af nationalparken.

Trækker på eksisterende datakilder

Ai-assistenten Waddi trækker på allerede eksisterende data. Fx trækker den data ud fra DMI, Kultunaut, DOF-databasen samt data fra mobilnettet og trafikken. Og mængden af datakilder udvides løbende.

Den første af sin slags i verden

Anvendelsen af kunstig intelligens og sprogmodeller eksploderer på alle platforme i disse år. Men ai-assistenten 'Waddi' er den første af sin slags i verdenen. Det er ikke tidligere set, at kunstig intelligens anvendes til at nudge gæster i et område til en mere bæredygtig adfærd.

Nudger gæsten til bæredygtig adfærd

Antallet af gæsteovernatninger ved Nationalpark Vadehavet stiger hvert år. Skuldersæsonener får flere gæster og den ekstreme sommervarme ved Middelhavet sender klimaturister i vores retning. Alle prognoser fortæller om endnu flere gæster de kommende år.

Siden Corona har vi oplevet et større tryk på de populære feriedestinationer. Lokalbefolkningen mærker det øgede gæstetryk og flere steder italesætter beboerne crowding, slid på naturen og trafikale udfordringer.

Naturen mærker det også. Mængden af gæster i naturen vokser. Hvor der tidligere kun færdes lokale møder man nu gæster, der vil bruge og opleve vores fantastiske natur.

Derfor arbejder ai-assistenten med både visitor management og code of conduct.

I svarene på gæstens spørgsmål forsøger assistenten at guide der hen, hvor der er plads og færre gæster. Og der er indbygget råd til hvordan gæsten opfører sig som en ansvarlig gæst.

Første version testet på Fanø i påsken

Henover påsken 2024 blev en testversion en såkaldt Beta-version af ai-assistenten testet på Fanø. En ø er et godt testmiljø, da gæsterne ankommer med færgen og for det meste bliver på øen hele ferien.

Allerede på færgen blev gæsterne mødt af klistermærker med billede af Waddi og QR-koder til scanning. Og rundt på øen på udsigtspunkter, ved sommerhusudlejninger og andre aktører var der også klistermærker med QR-koder. Gæsterne blev også præsenteret for Waddi i avisannoncer og annoncer på Google og Facebook.

Der blev stillet mere end 600 spørgsmål til Waddi i de ti dage testen kørte. De fleste var spørgsmål til oplevelser på øen. Andre var af en mere drillende karakter, med det formål at få assistenten ud på tynd is. Begge typer spørgsmål er meget relevante i en test af et nyt system.

Og i nogle af de mange svar som Waddi gav, skinnede det også igennem, at der er tale om en tidlig Beta-version af den digitale assistent. Nogle af svarene var rent volapyk.

De næste versioner

Med erfaringer fra testen i påske arbejdes videre med at udvikle ai-assistenten. Der skal endnu mere relevant data ind om oplevelser og tilbud på Fanø og der skal kobles flere datakilder på.

Samtidig udvikles sprogmodellerne bag den kunstige intelligens med en stor fart, hvilket sikrer at assistenten i fremtiden kan give mere relevante og intelligent svar på gæstens eget sprog.

Der arbejdes også med nye funktioner – bla. en bannerfunktion, der aktiveres ved udvalgte spørgsmål. Hvis gæsten spørger til gode spisesteder kan et banner med teksten ’de fleste spisesteder er fyldt op, men der er stadig få ledige borde på Restaurant Ambassaden’ poppe op som en del af assistentens svar.

En anden funktion der arbejdes på er et forecast af antal besøgende – det er en funktion der kan hjælpe de lokale turismeaktører med at planlægge deres drift.

Testen fortsætter på Fanø sommeren over. Målet er at brede ai-assistenten og begrebet Green Nudging ud i hele nationalparkens område i løbet af de næste par år.

Screenshot fra dialog med ai-assistenten Waddi

Partnere i projektet
NTT DATA Business Solutions (lead)
Nationalpark Vadehavet (lead)
Destination Vadehavskysten
Fanø Kommune