Society of Wildlife Artists i Vadehavet

Nationalpark Vadehavet har sammen med Society of Wildlife Artists et ambitiøst kunstprojekt, der sætter spotlight på områdets natur- og kulturværdier i et internationalt kunstsamarbejde.

En kunstner sidder i Vadehavet af Ulrik Pedersen

Vadehavets landskaber, dets fugle og kulturhistorie fortolkes på papir, lærred og i skulpturer af den britisk funderede kunstnergruppe Society of Wildlife Artists (SWLA), hvis medlemmer er blandt Europas mest anerkendte kunstnere i genren.

Under to ugelange besøg arbejdede kunstnerne sig ind på regionens særkender med hver deres kunstneriske tilgang, præsenterede skitser og feltarbejde undervejs og arrangerede workshops for både skoleklasser og lokalbefolkning for derigennem at vise, hvordan man med blyant og pensler kan opnå en endnu større indsigt og glæde ved det særlige landskab og dets natur. Det første besøg fandt sted i oktober 2019 i Højer, hvor kunstnerne arbejdede i Tøndermarsken og Vadehavets sydlige del. I oktober 2022 lander kunstnerne på Fanø i den nordlige del af Vadehavet.

Udstillinger i Vadehavet

Projektet kulminerer med udstillinger i Højer og på Fanø. Et ambitiøst bogværk er udgivet på både dansk og engelsk, ’Hjemsøgt af tidevandet’, redigeret af Marco Brodde og med en poetisk tekst af den britiske forfatter Colin Williams, der har arbejdet for BBC og The Guardian og er anerkendt for flere bøger om forholdet mellem menneske og natur. Allerede umiddelbart efter kunstnernes første besøg blev de første værker vist i London på SWLA´s årlige udstilling ”The Natural Eye” i hjertet af den britiske hovedstad. En udstilling, der siden 1960’erne har været toneangivende i wildlife art-genren og tiltrækker tusinder af gæster. Yderligere en udstilling i november 2023 viser de færdige værker.

En lokal idé

Idéen er fostret af billedkunstner Marco Brodde, der også er medlem af kunstnersammenslutningen, naturvejleder på Fanø og har siddet i bestyrelsen for Nationalpark Vadehavet.

Kunstnerne arbejder i spændingsfeltet mellem kunst, videnskab og naturiagttagelser og har deltaget i projekter i bl.a. Indien, Ecuador og Tyrkiet. SWLA’s arbejde inddrager i høj grad mennesket og dets brug af landskaberne. Natur og kultur går hånd i hånd. I Vadehavet er samspillet mellem menneske og natur altid på dagsordenen, og nationalparkens værdigrundlag flugter i høj grad med kunstnergruppens.

Nationalpark Vadehavet er stolt af projektet, der har opnået støtte fra Toosbuys Fond, Tøndermarsk Initiativet, Region Syddanmark og 15. Juni Fonden.

Hvis du vil vide mere:

Yderligere oplysninger om projektet kan fås hos: Billedkunstner Marco Brodde, Fanø,  samt hos projektleder Anne Husum Marboe

Man kan finde mere om Society of Wildlife Artists på: http://swla.co.uk

Kunstværk - foto af Ulrik Pedersen